Modernizace MHD v Mladé Boleslavi: Nové autobusy na bioCNG

Odhadovaná doba čtení 3 min dlouhý text

Dopravní podnik města Mladá Boleslav rozšiřuje svůj vozový park o čtyři nové autobusy značky Iveco na bioCNG. Tento krok je součástí dlouhodobé modernizace městské hromadné dopravy, která zahrnuje celkem 17 nových autobusů financovaných z prostředků Evropské unie. Po kompletní obměně se průměrné stáří vozidel sníží na čtyři a půl roku.

Nové autobusy na bioCNG

Dopravní podnik města Mladá Boleslav rozšířil svůj vozový park o další čtyři nové autobusy značky Iveco na bioCNG. Tím pokračuje postupná modernizace městské hromadné dopravy v Mladé Boleslavi, která byla zahájena na konci minulého roku a je naplánována až do roku 2027. Během tohoto období bude do provozu zařazeno celkem 17 nových autobusů, spolufinancovaných z Evropské unie (IROP21+) v rámci Integrovaných teritoriálních investic (ITI) Mladá Boleslav, s příspěvkem přes 80 milionů korun. Po této obměně klesne průměrné stáří vozového parku na přibližně čtyři a půl roku.

Finanční náklady a dotace

Cena jednoho autobusu je 6 750 000 korun, přičemž dotace z ITI pokryje 4 725 000 korun. Klíčovým faktorem pro pořízení autobusů na bioCNG je existence městské bioplynové stanice v Plazích, kde vozy tankují palivo. „Bez této stanice bychom museli pořídit autobusy na vodík nebo elektrický pohon, které jsou výrazně dražší, a tudíž by se zvýšila i spoluúčast města,“ vysvětlil primátor Jiří Bouška.

Plán obnovy vozového parku

Obnova vozového parku je plánována postupně, aby se předešlo hromadnému zastarávání vozidel. První čtyři nové autobusy byly zařazeny do provozu koncem roku 2023. Nyní jsou nasazeny další čtyři vozy. V letech 2025, 2026 a 2027 budou každoročně dodány tři nové autobusy, vždy do poloviny roku. „Tento postup se nám osvědčil i v minulosti,“ uvedl primátor Bouška.

Historie a současný stav

V letech 2017 – 2021 nasadil dopravní podnik postupně 21 nových autobusů, které byly spolufinancovány z Integrovaného plánu rozvoje území (IPRÚ). I tato vozidla využívají bioCNG. „Díky novým čtyřem autobusům se průměrné stáří vozidel snížilo na přibližně čtyři a půl roku, což považuji za velmi příznivý stav. Po této obměně zůstává v našem vozovém parku šest autobusů na naftu a 29 autobusů na bioCNG z naší bioplynové stanice,“ upřesnil primátor Bouška.

Podpora z ITI a budoucnost

Celková částka využitá z ITI pro Dopravní podnik města Mladá Boleslav činí 80 325 000 korun. Mladoboleslavská aglomerace ITI je jednou ze třinácti oblastí podporovaných v České republice, zahrnuje 63 obcí a do roku 2027 má k dispozici přibližně 1,2 miliardy korun.


Foto: Foto Pavel Šubrt – Mladá Boleslav
Zdroj: Mladá Boleslav

Také by se vám mohlo líbit

Více od autora

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments