Zóny 30 v Praze 6: Bezpečnější doprava a méně značek

Odhadovaná doba čtení 3 min dlouhý text

Zóny s omezenou rychlostí na 30 km/h se v Praze 6 zavádějí od roku 2016 a pokrývají většinu rezidenčních oblastí. Nový systém nejen zvyšuje bezpečnost, ale také zjednodušuje dopravní značení. Letos se plánuje jejich rozšíření i do Staré Ruzyně.

Zóny 30 v Praze 6: Historie a současnost

Původ a rozšíření zón 30
Zóny 30 se v Praze 6 začaly objevovat již v roce 2016, kdy byly zaváděny souběžně se zónami placeného stání. Toto spojení umožnilo efektivnější sjednocení dopravního značení. Dnes pokrývají většinu území městské části, s výjimkou komunikací první a druhé třídy. Na jaře letošního roku by se na základě požadavků místních obyvatel měly zóny 30 rozšířit také do Staré Ruzyně.

Výhody zón 30
Zavádění zón 30 přináší několik benefitů, jako je snížení množství dopravního značení. Zóny 30 například integrují zákaz stání přímo do velkoformátových značek, takže není potřeba instalovat další samostatné značky. Navíc zde platí přednost zprava, což eliminuje nutnost označovat hlavní silnice a přednosti v jízdě. Výrazným přínosem bylo odstranění přebytečných dopravních značek – jen na Ořechovce zmizelo téměř sto z nich.

Přizpůsobení řidičů a bezpečnostní opatření
Řidiči se museli přizpůsobit novému systému. Například na Ořechovce, kde dříve hlavní silnice poskytovaly přednost, nyní dávají vozidlům zprava. Pro zvýšení bezpečnosti na těchto ulicích byly instalovány optické psychologické brzdy, tedy příčné čáry na vozovce, které vizuálně podněcují řidiče ke zpomalení.

Další plány městské části
Městská část Praha 6 plánuje rozšíření zón 30 na celé své rezidenční území. „Letos zavedeme zóny s omezenou rychlostí v lokalitě mezi ulicemi Stochovská a Ruzyňská. Postupně se budou rozšiřovat tam, kde je to možné,“ uvedl radní pro dopravu Ondřej Matěj Hrubeš. Zóny 30 však nelze zavádět na páteřních komunikacích, kde jezdí autobusy nebo tramvaje, s výjimkou specifických míst, jako jsou okolí škol.

Kontroly a efektivita

Kontroly rychlosti a parkování
Městští strážníci i Policie ČR pravidelně kontrolují rychlost a parkování. Měsíčně probíhají kontroly dvakrát týdně na různých místech. Informativní radary ukazující aktuální rychlost mají na řidiče psychologický efekt – často upraví svou rychlost, aniž by dostali pokutu. Data z radarů radnice využívá k identifikaci problémových míst.

Efektivita výběru pokut
Praha 6 převzala agendu vybírání pokut za dopravní přestupky, což díky automatizaci značně zlepšilo efektivitu. Radarové měření spojené s pokutováním je nejúčinnější metodou kontroly rychlosti.

Tento komplexní systém zón 30 pomáhá zlepšovat bezpečnost i plynulost dopravy, přičemž reflektuje potřeby místních obyvatel.


Zdroj a foto: ÚMČ Praha 6

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Také by se vám mohlo líbit

Více od autora