V pondělí 15. července byl slavnostně otevřen zrekonstruovaný most přes Vltavu v Týně nad Vltavou. Tento důležitý spoj, dlouhý 130 metrů a široký 13,6 metru, který propojuje silnici II/105 mezi Českými Budějovicemi a Bechyní, byl kompletně přestavěn metodou Design & Build. Projekt, realizovaný společností „EUROVIA – SMP – Most Týn“, přinesl úspory času a nákladů a zajistil minimální dopravní omezení během výstavby.
Nový most přes Vltavu připraven k užívání
Prakticky nový most přes Vltavu, dlouhý 130 metrů a široký 13,6 metru, je od pondělí 15. července připraven k užívání. Tato impozantní stavba v Týně nad Vltavou, po které vede silnice II/105 mezi Českými Budějovicemi a Bechyní, byla kompletně zrekonstruována metodou Design & Build, tedy „vyprojektuj a postav“. Společnost „EUROVIA – SMP – Most Týn“ zajistila celý proces od projektu přes povolení až po realizaci. Výhodou této metody je úspora času, peněz a minimalizace potřebných víceprací.
Hejtman kraje: Úspěch a minimální omezení pro řidiče
„Mám velkou radost, že se stavba dokončila v termínu. Je to důležitá stavba, protože se nacházíme prakticky v centru města a je to jediná spojnice z levého na pravý břeh, navíc vedoucí do Českých Budějovic,“ uvedl hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba. „Při stavbě jsme mysleli hlavně na to, aby byla co nejmenší omezení pro řidiče. Proto jsme nechali postavit provizorní most, i když původní projekt počítal s kyvadlovou dopravou. Když jsme si uvědomili, jaké problémy by to způsobilo, rozhodli jsme se pro plnohodnotný most, který umožnil obousměrný provoz během celé stavby. Ukázalo se, že to bylo správné rozhodnutí, i když to stálo víc peněz,“ dodal Kuba. Zdůraznil, že při plánování staveb je důležité minimalizovat překážky pro obyvatele Jihočeského kraje, protože čas lidí je cenný.
Náklady a spolupráce s městem
Na provizorní most a další vylepšení oproti původnímu projektu kraj vynaložil 40 milionů korun. Náměstek hejtmana pro oblast investic Tomáš Hajdušek označil tyto výdaje za účelné. „Původní cena mostu byla 190 milionů korun, ale nakonec se vyšplhala na 230 milionů kvůli dohodnutým vylepšením na základě podnětů města Týn nad Vltavou. Chtěl bych poděkovat městu za skvělou spolupráci, protože všechny jejich připomínky a návrhy byly smysluplné,“ uvedl Hajdušek. Nejvyšší vícenáklady, 25 milionů korun, byly spojeny právě s výstavbou obousměrného provizorního mostu.
Reakce města na provizorní most
Zástupci města jsou vděční za vstřícný krok Jihočeského kraje, protože vyřazení mostu z provozu znamená pro Týn nad Vltavou značné dopravní komplikace. „Máme zkušenost, že při dopravní nehodě na mostě doprava v Týně okamžitě kolabuje. Jsme rádi, že kraj vyhověl našemu požadavku na provizorní most. Pokud by fungoval kyvadlově, neplnil by svou roli,“ řekl starosta Týna nad Vltavou Karel Hladeček.
Technické detaily a dokončení
Most přes Vltavu musel být zcela zrekonstruován kvůli končící životnosti horní nosné konstrukce, která byla nahrazena novou. Spodní konstrukce mostu byla upravena a zesílena, aby unesla novou konstrukci. Demolice provizorního mostu bude pokračovat až do září 2024.
Zdroj a foto: Jihočeský kraj.