Kontroverze kolem zpoplatnění dálnice D3 v okolí Českých Budějovic: Historický dluh a budoucí výzvy

Odhadovaná doba čtení 4 min dlouhý text

Zpoplatnění části dálnice D3 v úseku kolem Českých Budějovic vyvolalo značné debaty. Obyvatelé a představitelé Jihočeského kraje diskutují o tom, zda by měl být tento úsek zpoplatněn, vzhledem k jeho historickému významu a dopravní situaci ve městě a jeho okolí. Tento článek přináší podrobný pohled na argumenty a kontext, který je klíčový pro pochopení celé problematiky.

Problém zpoplatnění části dálnice D3 v okolí Českých Budějovic

Jihočeský kraj se ocitl v centru diskuse ohledně zpoplatnění části dálnice D3, konkrétně úseku od MÚK Úsilné k MÚK Roudné, který tvoří obchvat města České Budějovice.

Význam nové dálnice

Otevření téměř 30 km nové dálnice D3 včetně obchvatu města České Budějovice je významným milníkem, na který obyvatelé regionu čekali mnoho let. Tento projekt byl možný díky společnému úsilí Jihočeského kraje, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a osobnímu nasazení zástupců Ministerstva dopravy.

Zpoplatnění: logika a strategie

Ministerstvo dopravy se snaží omezit počet nezpoplatněných úseků dálnic. Logika je jasná – kvalitní dálniční síť vyžaduje financování. V současnosti ministerstvo tuto strategii uplatňuje u nově otevřených úseků a historicky nezpoplatněné úseky nově zpoplatňuje po dokončení delších úseků. Nejférovější by možná bylo zpoplatnit všechny úseky v České republice k určitému datu, avšak v určitých případech, kdy dálnice slouží jako obchvat, to může být problematické.

Dálnice D3 a České Budějovice

V kontextu Českých Budějovic byla dálnice D3 vždy prezentována jako neplacená v části obchvatu města, což umožňovalo její využití pro místní dopravu. Původní plán počítal s pěti sjezdy, které měly umožnit pohyb mezi částmi města. Bohužel, městská vedení odmítla vybudování některých sjezdů a z plánovaných pěti zůstaly pouze tři. To nyní omezuje využití dálnice pro obyvatele města, kteří mohou na dálnici najet jen na severu na MÚK Úsilné a na jihu na MÚK Pohůrka a MÚK Roudné.

Dopravní omezení ve městě

Dálnice D3 není schopna plně sloužit potřebám vnitroměstské dopravy v Českých Budějovicích. Vybudování dalších mostů přes Vltavu v rámci Severní spojky a přemostění od silnice I/3 do Papírenské ulice a propojení ulice M. Horákové k silnici I/3 na Český Krumlov a Kaplici by vnitroměstskou dopravu ovlivnilo mnohem více. Jihočeský kraj, ve spolupráci s ŘSD a městem, na těchto stavbách pracuje, aby dohnal zanedbané projekty.

Aglomerace a zpoplatnění

Českobudějovická aglomerace čítá přibližně 100 obcí v dojezdové vzdálenosti menší než 20 minut do krajské metropole. V Českých Budějovicích se denně pohybuje přes 200 tisíc lidí, ačkoli město samotné má 98 tisíc obyvatel. Zpoplatnění úseku by mohlo zvýšit dopravní zatížení města, protože dojíždějící by museli využívat městské komunikace. Nový dálniční úsek by mohl odlehčit městské dopravě tím, že by odvedl část této dopravy.

Historický dluh a výstavba

Dopravní infrastruktura v Českých Budějovicích má deficity způsobené nečinností minulých vedení města a kraje. Obyvatelé aglomerace desítky let čekali na dálnici a celá tranzitní doprava projížděla městem. Kamionová doprava ze severu na jih Evropy i většina obyvatel ČR směřujících na jih projížděli městem, což způsobilo historický dluh vůči obyvatelům Českých Budějovic. Navíc byli v posledních letech extrémně zatíženi výstavbou dálnice v těsné blízkosti města.

Závěr

Zpoplatnění úseku dálnice D3 v okolí Českých Budějovic je složitou otázkou, která vyžaduje pečlivé zvážení všech aspektů, včetně historických, dopravních a sociálních faktorů. Je nezbytné pokračovat v diskusi a hledat řešení, které bude spravedlivé a prospěšné pro všechny obyvatele regionu.


Zdroj: Krajský úřad Jihočeského kraje – Otevřený dopis hejtmana Jihočeského kraje Martina Kuby adresovaný ministru dopravy České republiky Martinu Kupkovi

Foto: Aktron / Wikimedia Commons / CC BY 4.0

Také by se vám mohlo líbit

Více od autora

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments