DPP čelí zpoždění dodávky nových trolejbusů kvůli čipové krizi

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) oznámil, že se opozdí zavedení nové trolejbusové linky 58, která má nahradit autobusovou linku 140 mezi Palmovkou a Miškovicemi. Důvodem je zpoždění dodávky 15 kloubových bateriových trolejbusů od společnosti SOR Libchavy, která má problémy s elektrotechnickými součástkami v důsledku nedostatku čipů na světovém trhu.

DPP si vozidla vysoutěžil na začátku loňského roku a měl je převzít do 16. dubna 2023. Podle smlouvy měl výrobce povinnost dodat všechny trolejbusy do 14 měsíců ode dne účinnosti smlouvy, kterým byl 16. únor 2022. Výrobce však nyní informoval DPP, že se termín dodání posune o několik měsíců.

„Jako důvod opoždění dokončení výroby a předání nových trolejbusů výrobce uvádí komplikace s elektrotechnickými součástkami v rámci subdodavatelského řetězce v důsledku tzv. čipové krize vyvolané pandemií covid-19 a válkou na Ukrajině,“ uvedl DPP v tiskové zprávě.

Trolejbusy mají být vybaveny elektrovýzbrojí od firmy Cegelec, která musela kvůli nedostatku čipů upravit návrh klíčových částí elektrické výzbroje. Poslední součástky byly doručeny začátkem letošního roku, ale montáž jednotlivých bloků probíhá až dodatečně na jinak kompletních vozidlech u výrobce.

DPP uvedl, že bude uplatňovat smluvní pokuty za zpoždění dodávek vozidel nebo jejich nevypravení kvalitativně odpovídajícím způsobem. Zároveň bude hledat možnosti, jak minimalizovat dopady opoždění na provoz linky 58.

Nová trolejbusová linka má být součástí projektu elektrifikace autobusové dopravy v Praze. Trolejbusy mají kombinovat osvědčenou trolejbusovou technologii a moderní trakční baterie umožňující plnohodnotný provoz i v úsecích bez trolejového vedení. Nabíjení baterií probíhá za jízdy z trolejového vedení v ulici Prosecké a při přestávkách v obratišti Palmovka.

rolejbusová linka 58 má navázat na historickou tradici trolejbusové dopravy v Praze, která byla ukončena v roce 1966. Linka má propojit Palmovku s Prosekem, Letňany a Čakovicemi a nabídnout rychlejší a ekologičtější alternativu k autobusům. Linka má také zvýšit kapacitu dopravy v této oblasti a snížit emise skleníkových plynů.

DPP plánuje zprovoznit linku 58 v první polovině roku 2023, pokud se podaří vyřešit problémy s dodávkou trolejbusů. Linka má být v provozu denně od 4 do 24 hodin v intervalu 10 minut ve špičce a 15 minut mimo špičku. Linka má mít celkem 22 zastávek a délku trasy 15,5 km. Cestující budou moci přestoupit na metro na stanicích Palmovka, Prosek a Letňany.

DPP doufá, že nová trolejbusová linka přiláká více cestujících k veřejné dopravě a přispěje k udržitelnému rozvoji Prahy. DPP také plánuje další elektrifikaci autobusových linek v budoucnu pomocí různých technologií, jako jsou elektrobusy, hybridní trolejbusy nebo vodíkové palivové články.


Zdroj a foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy


Obsah byl převzat z již zaniklého webu Praha.Center, který se věnoval aktualitám Prahy a Štředočeského kraje.

Také by se vám mohlo líbit

Více od autora

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments