Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) získal povolení k elektrifikaci autobusové linky č. 137 a může tak připravit zadávací dokumentaci a vyhlásit veřejnou zakázku na zhotovitele třetí trolejbusové tratě v Praze. Elektrifikace této autobusové linky je součástí projektu elektrifikace autobusových linek v levobřežní části Prahy, který má snížit emisní a hlukové zatížení rezidenčních částí Prahy 5. Vybrané spoje na lince č. 137 budou nahrazeny bezemisními bateriovými trolejbusy a interval ve špičkách se nezmění, stále bude pouhých 3-4 minuty.
V rámci výstavby třetí trolejbusové tratě v Praze vznikne zhruba 4 400 metrů jednostopého trolejového vedení, které bude mezi zastávkami Santoška a U Waltrovky. DPP využije kombinované stožáry, které budou sloužit jak pro trakční vedení, tak i pro pouliční osvětlení. Kromě toho bude nutné položit bezmála dva kilometry kabelových tras a vybudovat novou měnírnu v Peroutkově ulici, jež bude napájet trolejové vedení v úseku Santoška – U Waltrovky. DPP také vybuduje sedm nabíjecích stání v nynějším autobusovém terminálu Na Knížecí, které budou určeny pro linku č. 137 (52) a do budoucna také pro linku č. 191. Nabíjecí stání v terminálu Na Knížecí budou umožňovat rychlonabíjení baterií trolejbusů během doby, kdy budou stát v terminálu, a tím sníží jejich potřebu nabíjení během provozu na trati.
Výhody a nevýhody trolejbusů
Trolejbusy jsou druhem městské dopravy, které mají své specifické výhody a nevýhody.
Mezi výhody trolejbusů patří:
Ekologičnost: Trolejbusy jsou poháněny elektřinou, což znamená, že nevytvářejí žádné emise oxidu uhličitého, kysličníku uhelnatého ani dalších znečišťujících látek. Proto jsou trolejbusy velmi šetrné k životnímu prostředí.
Hospodárnost: Trolejbusy jsou hospodárnější než autobusy, pokud jsou v provozu na frekventovaných linkách s vysokou vytížeností. To je dáno tím, že trolejbusy jsou poháněny elektřinou a mají nižší spotřebu paliva než autobusy.
Klidný a plynulý provoz: Trolejbusy mají elektrický pohon a proto jsou velmi tiché a plynulé. To umožňuje klidnější a pohodlnější jízdu pro cestující.
Mezi nevýhody trolejbusů patří:
Závislost na trolejové trati: Trolejbusy jsou závislé na trolejové trati, což znamená, že musí být instalovány trolejové dráty na všech místech, kde budou trolejbusy jezdit. To může být velmi nákladné a komplikované, zejména v historických centrech měst, kde není snadné trolejovou trať instalovat.
Omezený rozsah provozu: Trolejbusy mají omezený dosah vzhledem k délce trolejové trati, což znamená, že nejsou vhodné pro linky, které vedou mimo město.
Náchylnost k poruchám: Trolejové dráty a systémy jsou náchylnější k poruchám než běžné pneumatické systémy používané v autobusech. To může způsobovat opakované výpadky v provozu a snižovat spolehlivost trolejbusového provozu.
Zdroj a foto: Wikipedie a Dopravní podnik hl. m. Prahy
Obsah byl převzat z již zaniklého webu Praha.Center, který se věnoval aktualitám Prahy a Štředočeského kraje.