Výstava v Severočeském muzeu přibližuje dílo restaurátorky Nečáskové

Výjimečnou českou restaurátorku s rozsáhlým záběrem, Milenu Nečáskovou, představuje výstava v Severočeském muzeu v Liberci, jejíž vernisáž se koná 8. března 2023 v 17 hodin. Doménou umělkyně je restaurování všech druhů malby včetně mozaiky a komplexní restaurování chrámových interiérů včetně polychromovaných soch. Milena Nečásková (nar. 1953) se podílela na obnově děl, která jsou nejcennější svého druhu nejenom v Čechách, ale i ve střední Evropě, jako jsou například mozaika Posledního soudu na průčelí katedrály sv. Víta v Praze, nástěnné malby ve Svatováclavské kapli tamtéž, či deskové obrazy Mistra Theodorika v kapli sv. Kříže na hradě Karlštejně. Výstava přiblíží základní postupy a otázky restaurování prostřednictvím několika dokončených nebo rozpracovaných obrazů a soch, doprovázených grafickými panely s dokumentací průzkumů a postupů prací. Nad výstavou konající se v roce 150. výročí založení Severočeského muzea převzala záštitu radní Libereckého kraje Květa Vinklátová.

Cílem výstavy je představit restaurátorskou činnost v základních blocích – průzkum, zásah a preventivní restaurování či monitoring. Jako stěžejní grafický exponát dokumentující tyto tři bloky bude vystavena velkoplošná dokumentace významného mezinárodního projektu restaurování mozaiky na tzv. Zlaté bráně, nacházející se na jižním průčelí katedrály sv. Víta v Praze, který byl realizován ve spolupráci spolupráce Kanceláře prezidenta republiky a Getty Conservation Institute ( GCI ) z Los Angeles v letech 1998–2000, po složité několikaleté interdisciplinární přípravě. Milena Nečásková a další tři čeští restaurátoři odstranili z mozaiky korozi, provedli dozlacení a stabilizovali její stav pomocí speciálního systému laků. Velké detailní snímky mozaiky umožní návštěvníkům jedinečnou příležitost poznat zblízka krásu a podobu tohoto mimořádného  středověkého díla, jinak nepřístupného pro své vysoké umístění na fasádě chrámu.

Základním malířským výstavním exponátem bude lunetový obraz z bývalého augustiniánského kláštera v Havlíčkově Brodě, prezentovaný v rozpracovaném stavu a dokládající možnou proměnu silně znečištěného, ztmavlého a mechanicky poškozeného obrazu ve vizuálně atraktivní dílo. Mezi sochařskými exponáty vyniká dřevěná polychromovaná pozdněgotická socha sv. Anny Samotřetí z kostela sv. Anny v Sedleci u Karlových Varů, k níž se dlouhá staletí konaly poutě.  Dalším exponátem je raně barokní socha apoštola Jana z kláštera v Oseku. Obě plastiky jsou ve svém původním umístění v podstatě nepřístupné, návštěvníci libereckého muzea ocení možnost nahlédnout na jejich detaily, jakož i na jednotlivé etapy obnovy různých artefaktů ze sbírek Severočeského muzea.

Prostřednictvím  dvaceti dvou grafických panelů výstava seznamuje veřejnost s širokým spektrem problémů, které Milena Nečásková řešila samostatně,  nebo  se na jejich řešení spolupodílela. K prvním patří, vedle výše uvedených děl, například objev, odkryv a restaurování  fragmentu fresky na zámku Jemniště, několik desítek let trvající péče o sbírkový fond Oblastní galerie Liberec, Národního památkového ústavu, Sbírek Pražského hradu a dalších českých institucí.

Jako doprovodný program k výstavě najdou návštěvníci v dětském ateliéru připravenou mozaikovou dílničku. Předem objednaným skupinám nabízíme vzdělávací program o středověkém umění a mozaikách i o náplni práce restaurátora v širším kontextu.

Zdroj:

Liberecký kraj


Obsah je převzat již zaniklého webu Kulturni-prehled.cz, který byl agregátor zpráv různých kulturních zdrojů.

Také by se vám mohlo líbit

Více od autora

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments