Rada hlavního města schválila rozsáhlou rekonstrukci Libeňského mostu a okolí

Rada hlavního města Prahy schválila revizi Architektonické studie navržené architektem Petrem Tejem, která stanovuje klíčové parametry renovace Libeňského mostu a okolní oblasti. Studie zahrnuje koordinaci s ostatními stavebními projekty v okolí mostu a vychází z původního konceptu od Jana Štursy, představujíc repliku nosné konstrukce na existujících pilířích ve Vltavě. Návrh rovněž zahrnuje rozsáhlou rekonstrukci obloukového mostu přes Vltavu, s náhradou inundačního mostu replikou v souladu s původními Janákovými návrhy. Nové trámové konstrukce propojují obloukové mosty s dodržením Janákovy koncepce předpolí.

„Nereprezentuje to pouze opravu samotného mostu s kubistickými prvky, ale komplexní renovaci celého úseku od Manin po Palmovku o délce 1 200 metrů, včetně budování protipovodňových opatření. Libeňský most přiláká občany nejen svou estetikou, ale i novými místy pro odpočinek a volnočasové aktivity. Prostory pod trámovými konstrukcemi podle Janákových náčrtků poskytnou kavárny, obchody a další služby. Také plánujeme nové přístupy k řece,“ uvádí Zdeněk Hřib, náměstek primátora a radní pro dopravu.

„Rozvíjíme toto území jako celek. Současně s rekonstrukcí mostu pracujeme na revitalizaci Rohanského ostrova, který se stane zeleným prostorem pro volný čas, sport a kulturu. Připravujeme také novou čtvrť na Palmovce a transformaci nedokončené budovy místní radnice na sídlo evropské agentury pro kosmický výzkum. Tyto kroky směřují k vytvoření lepšího a obyvatelnějšího města,“ zdůrazňuje Petr Hlaváček, náměstek primátora pro územní a strategický rozvoj.

Změny v projektové přípravě vyplynuly z požadavků plánovaných stavebních projektů v okolí mostu. Bylo nezbytné řešit nové požadavky na dopravní obslužnost jižní části Rohanského ostrova a plánované práce na jeho obnově. Rovněž byly zohledněny požadavky provozovatele veřejného přístavu Praha Libeň na dopravní obslužnost. Technická správa komunikací (TSK) ve spolupráci s projektanty a architekty nově zohledňuje stav obloukových mostů (most V009 přes Vltavu a inundační most X656).

Byly provedeny aktuální statické výpočty s ohledem na nové normy, dodatečné průzkumy a studie o proveditelnosti rekonstrukce. Hlavní most přes Vltavu bude rekonstruován ve větším rozsahu, než bylo původně plánováno. Původní oblouky budou nahrazeny replikou konstrukce s vizuálním stylem podle návrhu architekta Pavla Janáka na stávajících pilířích ve Vltavě. Čtyři trojkloubové oblouky původního mostu budou nahrazeny čtyřmi vetknutými betonovými oblouky v každém poli.

Cílem rekonstrukce není pouze oprava Libeňského mostu přes Vltavu (V009) a obloukového inundačního mostu (X656) na Rohanském ostrově, ale také kompletní výstavba dalších mostních objektů a přilehlých komunikací od křižovatky Dělnická – Jankovcova v Praze 7 ke křižovatce Palmovka v Praze 8, o celkové délce 1,2 km.

Rekonstrukce zahrnuje také kompletní obnovu trakčního vedení a kolejového svršku pro tramvajovou trať na Libeňském mostě a v okolí, kterou zajistí Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP). Součástí projektu je také výstavba retenční nádrže a souboru protipovodňových opatření.

„Jedná se o jednu z nejsložitějších stavebních prací v historii TSK. Po více než dvaceti letech plánování věřím, že se Libeňský most konečně dočká potřebné renovace. Dokončujeme přípravu projektové dokumentace a současně jsme podali žádost o aktualizované stavební povolení pro první etapu rekonstrukce soumostí,“ uvedl Jozef Sinčák, generální ředitel a předseda představenstva TSK.

Společnost Metrostav TBR začala pracovat 1. března 2022 na zpracování projektové dokumentace potřebné pro veškerá územní rozhodnutí a stavební povolení či jejich změny. V současné době probíhají projekční práce na celém soumostí a připravuje se aktualizace dokumentace pro stavební povolení. Plné stavební práce by měly začít v roce 2025.


Zdroj: Technická správa komunikací hlavního města Prahy, a.s.
Foto: SimcaCZE / Wikimedia Commons / CC BY-SA 3.0 DEED


Obsah byl převzat z již zaniklého webu Praha.Center, který se věnoval aktualitám Prahy a Štředočeského kraje.

Také by se vám mohlo líbit

Více od autora

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments