České dráhy nasadily deset moderních motorových jednotek RegioFox v barvách Pražské integrované dopravy na tratích ve Středočeském kraji a v Praze. Tyto jednotky, které nabízí větší pohodlí a moderní vybavení, budou do konce roku 2026 rozšířeny na celkem 38 vlaků. Cílem je zajistit kvalitní a ekologickou veřejnou dopravu pro obyvatele regionu.
Nasazení nových jednotek RegioFox
České dráhy již uvedly do provozu deset moderních motorových jednotek RegioFox v barvách Pražské integrované dopravy na tratě ve Středočeském kraji a v Praze. Tyto nové vlaky jezdí na linkách Rakovník – Beroun a Beroun – Rudná u Prahy – Praha. Do konce roku 2026 bude nasazeno celkem 38 těchto moderních dvoučlánkových jednotek, přezdívaných „Lišky“, především na tratích v západní části kraje.
Pohodlí a moderní vybavení
„Střední Čechy se stanou hlavním regionem pro provoz moderních vlaků RegioFox. Tyto jednotky přinášejí větší pohodlí, bezpečnost a širší nabídku služeb pro cestující. Vlaky jsou vybaveny Wi-Fi připojením, USB konektory a zásuvkami 230 V pro nabíjení elektroniky, některá sedadla mají stolky pro notebooky, a celý interiér je klimatizovaný. Celkem deset dvouvozových jednotek poskytuje 1 150 pohodlných míst k sezení,“ uvedl Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
Investice do modernizace veřejné dopravy
Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy Středočeského kraje, zdůraznil význam modernizace: „Naším cílem je zajistit obyvatelům Středočeského kraje moderní veřejnou dopravu. Investujeme do obnovy vozového parku a objednáváme bezbariérové a klimatizované vlaky pro neelektrifikované tratě, i když jsou dražší než starší, použité soupravy. Modernizace se dotkne i dalších linek, kde plánujeme nasadit jednotky Stadler RS1, známé jako RegioSpider. Některé motorové vozy řady 810 jsou staré až padesát let, a přestože prošly různými úpravami, již nesplňují požadavky na komfort 21. století.“
Komfort pro cestující
Podle Zdeňka Hřiba, 1. náměstka primátora hlavního města Prahy pro oblast dopravy, je důležité, aby vlaky přitáhly co nejvíce cestujících: „Pro Prahu je klíčové, aby se co nejvíce lidí rozhodlo pro každodenní dojíždění vlakem. Proto musí být tyto spoje kapacitní a vybavené všemi moderními prvky, jako jsou klimatizace, prostory pro kočárky a kola, bezbariérový přístup, Wi-Fi, zásuvky a USB konektory.“
Provoz a ekologické technologie
„Nasazujeme devět jednotek RegioFox do pravidelného provozu z rakovnického depa, jedna další slouží jako provozní záloha. Každý den by měly tyto vlaky najet více než 3,5 tisíce kilometrů, což znamená přes 100 tisíc kilometrů ročně,“ dodal Jiří Ješeta, náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
Motorové jednotky RegioFox jsou bezbariérové, klimatizované vlaky s řadou služeb pro pohodlné cestování. Nabízejí Wi-Fi, elektrické zásuvky a USB porty, velkorysé prostory pro zavazadla, kočárky a kola, a také audiovizuální informační systém. Jsou poháněny motory Rolls-Royce s možností využití šetrných paliv HVO, což z nich činí jedny z nejekologičtějších dieselových vlaků v Evropě.
Objednávka a další plány
České dráhy si od polské společnosti PESA Bydgoszcz objednaly 106 jednotek RegioFox. V současnosti jich po českých tratích jezdí 49, které jsou nasazeny v šesti krajích. Do konce letošního roku má výrobce dodat celkem 59 jednotek řady 847.
Elektrické jednotky RegioPanter
Kromě motorových jednotek RegioFox nasazují České dráhy na tratě ve Středočeském kraji i nové elektrické vlaky RegioPanter řady 640.2 od Škoda Group. Tyto vlaky už převzaly provoz na lince S 4 / U 4 z Prahy přes Kralupy nad Vltavou do Ústí nad Labem a od listopadu se začnou objevovat i na lince R 41 Vrchlice Praha – Kutná Hora.
Zdroj a foto: Středočeský kraj a ČD