Hlavní město České republiky se připravuje na revoluční posun v oblasti městské dopravy s příchodem 200 moderních tramvají Škoda ForCity Plus Praha 52T. Smlouva mezi Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) a Škoda Group, v hodnotě téměř 16,602 miliardy korun, znamená jednu z největších investic do nových tramvají v historii DPP. Nová tramvaj, s očekávaným začátkem zkušebního provozu v příštím roce, přináší nejen technologické inovace a bezpečnostní prvky, ale také udržitelné brzdění a lokální spolupráci českých firem. S ohledem na charakteristiky pražských ulic a rozvoj nových tratí, nová vozidla zvyšují komfort cestujících a představují klíčový krok směrem k modernizaci vozového parku DPP. V následujícím textu se podrobněji seznámíme s technickými parametry, inovacemi a výhodami této nové tramvaje, která má transformovat pražskou dopravu do nové éry.
Zakázka a Smlouva
- Hlavní město České republiky investuje do 200 moderních tramvají Škoda ForCity Plus Praha 52T.
- Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) podepsal osmiletou smlouvu s Škoda Group na nákup 40 tramvají s opcí na dalších 160 vozidel.
- Celková hodnota zakázky je téměř 16,602 miliardy korun, což představuje jednu z největších investic do nových tramvají v historii DPP.
Charakteristika Tramvaje Škoda ForCity Plus Praha 52T
- Jednosměrná, pětičlánková, 100% nízkopodlažní tramvaj bez schodů v celém salonu.
- Délka 32 metrů, s celovozovou klimatizací, antikolizním systémem, LED osvětlením, a 70 polstrovanými sedačkami.
- Kapacita nových vozů je o 16% vyšší než u předchozích tramvají 15T.
- Prvních 20 tramvají dorazí do Prahy v prosinci 2025, dalších 20 do konce prosince 2026.
Technologické Inovace a Bezpečnostní Prvky
Antikolizní Systém
- Každá tramvaj bude vybavena antikolizním systémem Škoda pro snížení pravděpodobnosti kolizí v provozu.
- Využívá kombinaci LiDARu a HD-kamery s přesnou lokalizací pomocí off-line nahraných HD map a odometrie.
- Virtuální jízdní tunel umožňuje detekci překážek s přesností na 10 cm a aktivaci nouzové brzdy.
Udržitelný Brzdění
- Tramvaj má elektromechanický brzdový systém pro efektivní a udržitelné brzdění.
- Elektrodynamická motorová brzda zajišťuje plynulost zpomalování a rekuperaci energie, snižuje hluk a náklady na údržbu.
Lokální Spolupráce a Výroba
- Řada českých firem, včetně DAKO-CZ, se podílí na výrobě tramvaje formou subdodávek.
- Nová tramvaj kombinuje osvědčené komponenty ze Škodových úspěšných projektů pro různá města.
Budoucnost Dopravy v Praze
- Nové tramvaje reagují na různé charakteristiky pražských ulic a sítě tramvají.
- Rozvoj nových tratí v období 2024–2027 vyžaduje 45 nových tramvají.
- Zavedení nových vozidel zvyšuje komfort cestujících a přispívá k modernizaci vozového parku DPP.
Očekávání a Výhody
- Nová tramvaj kombinuje špičková technická řešení s principy ověřenými v praxi.
- Očekává se vysoká provozní spolehlivost, nízké náklady na údržbu a zvýšená energetická efektivnost.
- Tramvaje mají přispět k lepší dostupnosti, snížení hluku a minimalizaci dopravních nehod.
Termíny Dodávek
- Výroba a dodávky nových tramvají mají probíhat podle harmonogramu s předpokládaným začátkem zkušebního provozu v příštím roce.
- Prvních 20 vozidel se očekává do prosince 2025, druhá dvacítka do prosince 2026.
- Opcí lze nakoupit až 160 dalších vozidel, s plným využitím by mělo dodání posledního vozu proběhnout v roce 2032.
Zdroj: Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost
Foto: Vizualizace: Škoda Group.
Obsah byl převzat z již zaniklého webu Praha.Center, který se věnoval aktualitám Prahy a Štředočeského kraje.