Návrh reformy dopravního systému v centru Prahy: Zóny placeného stání a zpoplatnění vjezdu

Návrh na celoměstskou reformu Zón placeného stání a zpoplatnění vjezdu do vybraných ulic v centru Prahy byly odeslány k připomínkování městským částem v souladu s harmonogramem schváleným Výborem pro dopravu hlavního města Prahy. Připomínky mohou nyní zaslat všech 57 pražských městských částí, Ministerstvo dopravy ČR, Ministerstvo vnitra ČR, Policie ČR a všechny odbory Magistrátu hlavního města Prahy. Termín pro zaslání připomínek městským částem je do 17. ledna 2024. Zamýšlené změny by měly posílit pravomoci městských částí v oblasti rezidenčního parkování a zlepšit plynulost MHD v centru města. Pokud dojde k shodě v magistrátní koalici po zapracování připomínek, měly by být návrhy schváleny s účinností od října 2024.

Zdeněk Hřib, I. náměstek primátora pro oblast dopravy, zdůrazňuje význam partnerského přístupu k městským částem a respektování jejich pravomocí. Představitelé městských částí mají podle něj blízko k potřebám občanů ve svých lokalitách, a jejich názor je klíčový, zejména v oblasti parkování, která spadá do jejich pravomocí.

Primátor hlavního města Prahy Bohuslav Svoboda uvádí, že v tuto chvíli není koaliční shoda na předloženém návrhu. Posouzení postojů městských částí a konečné rozhodnutí koalice SPOLU bude provedeno po resumé sněmu starostů v lednu příštího roku.

Reforma Zón placeného stání by měla poskytnout městským částem větší pravomoci v oblasti rezidenčního parkování, a to včetně možnosti nastavení vlastní části poplatku za rezidenční kartu. Navržená změna zahrnuje i nová pravidla pro návštěvnické parkování a ochranu modré zóny pro rezidenty. Důraz je kladen na zlepšení bezpečnosti chodců, podporu MHD a podporu osob s pohybovým omezením.

Náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib zdůrazňuje, že návrhy jsou stále ve fázi diskuse a nemají specifikované ceny. Koalice očekává získání názorů městských částí a následně hledání shody na konkrétním postupu.

Hlavním bodem návrhu zpoplatnění vjezdu do vybraných míst v historickém centru, konkrétně na Smetanově nábřeží a v části Malé Strany, je snaha zabránit blokování tramvají, které nyní často čelí zpožděním v těchto oblastech. Cílem je zlepšit kvalitu městské hromadné dopravy, což je klíčové pro motivaci cestujících k jejímu využívání a zároveň uvolnit silnice pro ty, kteří skutečně potřebují používat automobily. Tato opatření jsou zaměřena zejména na bezprostřední okolí klíčových úseků tramvajových kolejí.

Dopravní analýzy naznačují, že zavedení těchto opatření nepovede k dopravnímu kolapsu. Uzavření Malé Strany kvůli rekonstrukci kolejí na začátku tohoto roku a paralelní uzavření tras na obou březích Vltavy před několika lety nevyústilo ve vážné dopravní problémy. Kromě toho byl vybudován tunel Blanka, který slouží jako objízdná trasa, což ukázalo, že město je schopno efektivně řídit dopravní situaci.

Očekává se, že zavedení těchto opatření přinese i zlepšení bezpečnosti chodců v oblastech s vysokou koncentrací. V návrhu jsou také zohledněny výjimky, včetně vjezdu zdarma pro rezidenty Prahy 1, osoby se zdravotním postižením, vozidla zajišťující zásobování a terénní sociální a zdravotní služby.

Závěrem náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib zdůrazňuje, že návrhy jsou stále diskutovány a mohou podléhat změnám. Zatímco konkrétní ceny nejsou specifikovány, návrh respektuje dosavadní požadavky městských částí, které vzešly z předchozí neformální diskuse s jejich zástupci. Koalice očekává další debaty a shodu až po získání zpětné vazby od městských částí a dalších relevantních aktérů.


Zdroj: Magistrát hlavního města Prahy

Foto: Vygenerováno pomocí AI – Bing


Obsah byl převzat z již zaniklého webu Praha.Center, který se věnoval aktualitám Prahy a Štředočeského kraje.

Také by se vám mohlo líbit

Více od autora

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments