Dnes slavíme padesát let od příjezdu prvních vozů Ečs do Prahy, což byla významná událost v historii městského metra. Voz Ečs, známý též pod ruským označením 81-709, byl typem sovětských metropolitních vozů vyráběných v Mytiščinském strojírenském závodě, které sloužily pražskému metru v období od roku 1974 do roku 1997. Vozidla Ečs patřila k nejstarším vozům v pražském metru.
Vznik a popis vozu Ečs
Vůz Ečs vznikl jako modifikace typu Ež1 (81-708), kterou speciálně vyvinul Mytiščinský strojírenský závod pro pražské metro. Podobné modifikace byly vyráběny v 70. letech i pro metra v dalších zemích RVHP. Název Ečs byl odvozen od typů Ež (pro metro v Moskvě a Leningradě) a Ev (pro metro v Budapešti). Každý vůz Ečs měl čtyři dveře na každé straně a jeho karoserie byla složena z rámu svařeného z ocelových profilů, ke kterým byly připevněny stropnice pokryté ocelovým plechem a vnější boční stěny. Stěny a strop vnitřku pro cestující byly pokryty hliníkovými plechy. Vůz byl vybaven elektrodynamickou brzdou, pneumatickou brzdou a ruční brzdou a disponoval samočinným spřáhlem. Každý vůz byl opatřen kabinou řidiče, což znamená, že neexistovaly vložené vozy.
Nákup vozů Ečs v Praze
V době normalizace v roce 1971 vláda rozhodla o nákupu vozů Ečs namísto původně vyvíjených českých vozů R1. První vozy Ečs byly do pražského metra dopraveny od října 1973, a to do ještě nedokončeného depa v Kačerově, kde dostaly evidenční čísla 1001–1050. V letech 1975 a 1976 dorazilo do Prahy dalších 35 vozů.
Dne 9. května 1974, při otevření pražského metra, byly soupravy tvořeny třemi vozy (celkem 12 souprav při tříminutovém intervalu). Od srpna 1975 byly nasazeny soupravy se čtyřmi vozy a od února 1979 byly v provozu plně obsazené soupravy s pěti vozy.
I když byly vozy Ečs uvedeny do provozu, nebyly vhodné pro trasu A z důvodu nedostatečného osvětlení a obtížného profilu nové trasy, zejména prudkého stoupání ze stanice Malostranská ke stanici Hradčanská. Pro tuto trasu byla následně pořízena modernější souprava metra 81-71.
Konec éry vozů Ečs
Konstrukčně byly vozy Ečs zastaralé již v době jejich výroby a začaly stárnout i z hlediska provozního kolem roku 1990. Postupně byly vyřazovány a poslední souprava v pravidelném provozu vyjela dne 29. června 1997. To uzavřelo jednu kapitolu v historii pražského metra, ale zároveň připomnělo významný milník spojený s přijetím vozů Ečs do metra před padesáti lety. Tyto vozy zanechaly trvalý otisk v historii metra v Praze a v paměti Pražanů a připomínají nám, jak se metropolitní doprava vyvíjela a měnila se během času.
Zdroj: Česká Wikipedie
Foto: Petr Novák, Wikipedia / CC BY-SA 2.5 DEED
Obsah byl převzat z již zaniklého webu Praha.Center, který se věnoval aktualitám Prahy a Štředočeského kraje.