Rok 1952 představuje zlomový okamžik v historii pražské tramvajové dopravy, kdy byly uvedeny do provozu první velkoprostorové čtyřnápravové tramvaje typu T1. Tyto tramvaje, vyráběné společnostmi Tatra Smíchov a ČKD Praha, přinesly do městské dopravy nové možnosti a zlepšení pro cestující.
Počátky v Americe
Příběh typu T1 sahá až do roku 1929, kdy provozovatelé městské dopravy v Americe spojili síly s výrobci s cílem vyvinout vozidlo, které by konkurovalo individuální dopravě. Výsledkem byl revoluční typ vozidla nazvaný „voz PCC“ (Presidenťs Conference Comittee Car), který se vyznačoval inovativní koncepcí elektrické výzbroje.
Přenos technologie do Československa
Po válce v roce 1946 získala Československá republika technickou dokumentaci vozů PCC, a následně bylo rozhodnuto zakoupit licenci na výrobu podvozků. V Tatře Smíchov a ČKD tak začala výroba nové generace motorových vozů typu T, s první sérií vyrobenou v letech 1951 – 1952. Tato revoluční technologie výrazně ovlivnila pražskou tramvajovou dopravu.
Konstrukce a vlastnosti tramvaje T1
Tramvaj typu T1 byla navržena s ohledem na provoz na existující pražské síti bez nutnosti úprav kolejových konstrukcí. S šířkou skříně 2,4 m a zúženými představky nabízela pohodlný prostor pro cestující. Původně plánovaný provoz s vlečným vozem byl brzy opuštěn ve prospěch mnohočlenného řízení. Tramvaj měla celokovovou svařovanou skříň s jedním oddílem pro cestující a třemi dveřmi ovládanými jak řidičem, tak průvodčím.
Vývoj a úpravy
V průběhu let docházelo k postupným úpravám a modernizacím tramvají T1. Od roku 1964 byly sběrače proudu postupně měněny z tyčových na pantografové. Mezi lety 1973 a 1978 byly provedeny výřezy pro podvozky, a některé tramvaje byly upraveny na základě modelu T3. V roce 1985 byly všechny vozy T1 vyřazeny z pravidelného provozu, ale výjimkou byl vůz ev. č. 5092, který projížděl pražskými ulicemi až do roku 2002.
Závěr
Tramvaje typu T1 zanechaly výrazný otisk v historii pražské tramvajové dopravy. Jejich příběh ukazuje, jak importovaná technologie může ovlivnit a inovovat městskou dopravu. I když byly postupně nahrazovány modernějšími modely, zůstávají nedílnou součástí paměti a historie pražských ulic.
Zdroj: Pražské tramvaje
Foto: ŠJů / Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0 DEED
Obsah byl převzat z již zaniklého webu Praha.Center, který se věnoval aktualitám Prahy a Štředočeského kraje.