Cestující využívající veřejnou dopravu na či z Letiště Václava Havla Praha se brzy dočkají významných změn. Společnost Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) a firma Škoda Group ve spolupráci s polským výrobcem Solaris Bus & Coach představily na veletrhu Czechbus 2023 v pražských Letňanech dlouho očekávaný tříčlánkový bateriový trolejbus Škoda–Solaris 24m, téměř 25 metrů dlouhý. DPP objednal 20 těchto vozidel pro linku mezi Nádražím Veleslavín a Letištěm Praha, která se po dokončení elektrifikace stane trolejbusovou linkou č. 59, nahrazující autobusovou linku č. 119. Škoda–Solaris 24m se stane nejdelším trolejbusem v ČR, a Praha se stane prvním městem v ČR, které tyto trolejbusy nasadí. Tato novinka nejen výrazně zvýší přepravní kapacitu na lince, ale také přispěje k zlepšení pohodlí cestujících a snížení emisí skleníkových plynů a hluku.
Radek Svoboda, ředitel pro komponenty a autobusovou mobilitu ve firmě Škoda Group, prohlásil: „Jsme nadšeni z nejdelšího vyrobeného trolejbusu. Není to pouze nový typ vozidla, ale i symbol změny v úrovni a kapacitě cestování. Věříme, že cestující tuto novinku ocení.“
Nové trolejbusy přinesou na linku mezi Nádražím Veleslavín a Letištěm Praha několik výhod ve srovnání se současným stavem, kde jezdí naftové autobusy. Výměnou za stávající autobusy za velkokapacitní trolejbusy se zvýší přepravní kapacita na lince o minimálně čtvrtinu až 30 %. To povede k většímu pohodlí pro cestující a poskytne více prostoru pro jejich zavazadla. Tím se dosáhne úspory 690 tisíc litrů nafty a snížení emisí CO2 o cca 1850 tun ročně. Předseda dozorčí rady DPP, Zdeněk Hřib, zdůraznil, že tímto projektem Praha znovu uvádí trolejbusy do provozu po více než 50 letech a plánuje rozšířit trolejbusovou síť na téměř 100 kilometrů, což by mohlo být nejdelší v ČR.
Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP, uvedl, že projekt postupuje podle plánu a věří, že se vozidla budou moci poprvé vypravit na již dokončenou trolejbusovou trať z Palmovky do Čakovic a Miškovic na přelomu listopadu a prosince. Pokud vše půjde podle plánu, v polovině února 2024 by mělo být předáno všech 20 trolejbusů a jejich provoz by měl začít na lince č. 59 směrem na letiště.
Jiří Pos, předseda představenstva Letiště Praha, vyjádřil podporu trolejbusovému spojení letištních terminálů s centrem, zdůrazňujíc, že to zvýší komfort pro cestující a zaměstnance a zapadá do strategie snižování emisí a hluku na letišti.
DPP objednal 20 trolejbusů Škoda–Solaris 24m v hodnotě 620 milionů Kč, což jsou nejdelší trolejbusy v ČR s délkou 24,7 metru. Vozidlo pojme až 179 cestujících, z toho 54 sedících. Technické parametry trolejbusu zahrnují délku 24 700 mm, šířku 2 550 mm, výšku 3 500 mm (se staženými sběrači), celkovou maximální hmotnost 38 000 kg a maximální rychlost 70 km/h. Trolejbus má 4 nápravy, z toho 2 jsou poháněné, a výkon trakčního elektromotoru je 2 x 160 kW s kapacitou trakční baterie 60 kWh.
Zdroj: Dopravní podnik hl. m. Prahy
Foto: FOTO: DPP – Petr Hejna
Obsah byl převzat z již zaniklého webu Praha.Center, který se věnoval aktualitám Prahy a Štředočeského kraje.