Nová lávka spojující Holešovice a Karlín se blíží dokončení

Mostní specialisté společnosti Skanska dokončují náročné zatěžovací zkoušky nedávno dokončené lávky, která v létě spojí pražské čtvrti Holešovice a Karlín přes ostrov Štvanice. Tři sta metrů dlouhá konstrukce pro pěší a cyklisty, navržená architekty Petrem Tejem a Markem Blankem, se otevře veřejnosti během července.

„Jsme rádi, že se blížíme ke konečné fázi stavby Štvanické lávky. Pokud zatěžovací zkoušky proběhnou úspěšně, můžeme očekávat otevření lávky v průběhu července. Tato lávka je opravdu unikátní, jak z hlediska konstrukce, tak použitých materiálů. Na stavbě jsou novinky, i pro zkušené stavebníky, zejména co se týče vysokopevnostního betonu, který byl použit pro lávku,“ uvedl Zdeněk Hřib, I. náměstek primátora pro oblast dopravy. Dodal také, že původní plány se rozšířily o finální úpravy parkových ploch na ostrově Štvanice, aby se nemuselo zasahovat do již existujících ploch. Tato úprava zahrnuje především cesty, chodníky a dlažby. Otevřením lávky se očekává zlepšení dopravy a zkrácení cest pro mnoho Pražanů a návštěvníků.

Samotná konstrukce lávky je již hotová, jsou nainstalovány zábradlí s osvětlením a práce probíhají na napojení na okolní komunikace a úpravách terénu. V současné době jsou klíčové statické a dynamické zatěžovací zkoušky. Pro statické zkoušky byla použita nákladní auta o celkové hmotnosti přes 70 tun, zatímco pro dynamické zkoušky slouží speciální zařízení s půltunovým závažím, které slouží k simulaci extrémního zatížení lávky. Data z těchto zkoušek budou použita pro přesné nastavení tlumičů kmitání, které budou součástí lávky. Po zkouškách budou provedeny finální úpravy povrchů.

„Jsme na dokončení této unikátní konstrukce téměř na konci. Statické a dynamické zatěžovací zkoušky jsou posledním krokem před uvedením lávky do provozu. Vytvoří zásadní spojení mezi Holešovicemi a Karlínem v rámci Prahy. Velmi si vážím koordinace stavby lávky s ostatními okolními projekty, včetně rekonstrukce Bubenského nábřeží v Holešovicích, napojení na cyklostezku A2 v Karlíně a rekultivace části ostrova Štvanice,“ sdělil architekt Petr Tej.

Lávka je postavena z bílého ultra-vysocehodnotného betonu a její stavba začala v lednu 2022. Pochozí šířka lávky je čtyři metry, s výjimkou rampy na ostrov Štvanice, kde je šířka tři metry. Lávka bude osvětlena LED pásy ukrytými v madlech zábradlí, což minimalizuje světelný smog. Poslední úsek lávky na straně Holešovic bude možno zvednout, aby odolal extrémním vodním stavům.

Architekty lávky jsou Petr Tej, Marek Blank, Jan Mourek a Vít Najvárek. Projekt realizuje společnost Skanska a.s.


  • Foto: BMI tým Skanska
  • Zdroj:Magistrát hlavního města Prahy

Obsah byl převzat z již zaniklého webu Praha.Center, který se věnoval aktualitám Prahy a Štředočeského kraje.

Také by se vám mohlo líbit

Více od autora

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments