Stanice metra Českomoravská se dočká rekonstrukce a nového graficko-výtvarného řešení interiéru. Vítězem soutěže, kterou vyhlásil Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) a organizoval Czechdesign, se stal tým designéra Maxima Velčovského a architektonické kanceláře edit! architects. Jejich návrh nahradí původní keramické obklady skleněnými deskami se speciálním rastrem, který navazuje na výtvarnou tradici pražského metra. DPP plánuje letos vyhlásit veřejnou zakázku na zhotovitele rekonstrukce stanice.
Maxim Velčovský je český designér a pedagog na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Vystavoval v Česku i ve světě a jeho práce jsou zařazeny ve sbírkách Uměleckoprůmyslového muzea v Praze, Viktoriina a Albertova muzea v Londýně, v Nové Pinakotéce v Mnichově a v muzeu designu a užitého umění Mudac v Lausanne. V roce 2007 získal cenu pro designéra roku na cenách Czech Grand Design. Od roku 2011 je kreativním ředitelem společnosti Lasvit, která se zabývá tvorbou a realizací skleněných svítidel a instalací.
Spolu s architekty z edit! architects navrhl pro stanici metra Českomoravská skleněné obklady stěn za kolejištěm a ve vstupním vestibulu. Obklady mají speciální rastrovou strukturu, která mění svůj vzhled podle úhlu pohledu a osvětlení. Raster je inspirován geometrickými vzory, které se objevují v několika stanicích trasy B, například na Karlově náměstí nebo Náměstí Republiky. Barevnost smaltovaných obkladů na nástupišti a v eskalátorovém tunelu je laděna do modré a bílé barvy.
Cílem soutěže bylo najít řešení, které povýší architektonickou i uměleckou hodnotu místa a celkový zážitek z návštěvy stanice a zasadí ji do kontextu proměny okolí na multifunkční a rozmanitou část města. Soutěže se zúčastnilo 43 týmů, z nichž porota vybrala devět finalistů. Na druhém místě se umístil tým kolektiv autorů s.r.o., na třetím místě tým Jakub Cigler Architekti s.r.o..
Rekonstrukce stanice metra Českomoravská je součástí celkové modernizace trasy B pražského metra. Původní keramické obložení se ukázalo jako nevhodné pro provoz stanice, protože keramika v kontaktu s vodou z průsaků mění své dimenze a přestává tak fungovat nosný systém, který již neumožňuje výměnu obkladu bez demontáže celé stěny. Sklo ve spojení se smaltem bylo vybráno jako materiál, který je odolný, snadno udržovatelný a zároveň esteticky přitažlivý.
Termín rekonstrukce stanice Českomoravská zatím není stanoven, ale DPP plánuje letos vyhlásit veřejnou zakázku na zhotovitele prací. Rekonstrukce by měla probíhat za plného provozu stanice a trvat několik měsíců. Stanice Českomoravská je jednou z nejstarších stanic trasy B, byla otevřena v roce 1985. Denně ji využívá přibližně 30 tisíc cestujících.
Nové graficko-výtvarné řešení interiéru stanice metra Českomoravská je příkladem toho, jak může design obohatit veřejný prostor a zlepšit kvalitu života v městě. Návrh Maxima Velčovského a edit! architects respektuje historii a identitu místa, ale zároveň nabízí nový pohled a zkušenost. Stanice metra se tak stane nejen dopravním uzlem, ale i kulturním a uměleckým bodem zájmu.
3. místo: Záhoranský + Biroš + publikum.design
2. místo: Loskot + Magasanikova + Chalánková
1. místo: Maxim Velčovský a edit! architects
Zdroj a foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy
Obsah byl převzat z již zaniklého webu Praha.Center, který se věnoval aktualitám Prahy a Štředočeského kraje.