Pražští radní v pondělí schválili koncepční studii nového dopravního uzlu na Černém Mostě, kterou vypracovalo studio re:architekti spolu s dalšími odborníky. Studie navrhuje nejvhodnější dlouhodobé dopravní řešení terminálu s cílem proměnit jej v příjemné, přehledné, bezpečné a pohodlné místo. Terminál bude před přestavbou dočasně upraven.
Každý den využívá terminál na Černém Mostě asi 50 000 cestujících. Jde o důležitý přestupní bod mezi linkou metra B, městskými, příměstskými a dálkovými autobusovými linkami a parkovištěm P+R s kapacitou 850 vozidel. Současná řešení koncových bodů jsou zastaralá a připojení k samotné platformě je složité.
Hlavní rada Proto hlavní město Praha pověřilo Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) vybralo developera pro zpracování koncepční studie celkové revitalizace terminálu. Ve výběrovém řízení zvítězil multidisciplinární tým vedoucí kanceláře re:architecti.
„Pražané ze sídlišť si zaslouží mít okolo sebe moderní a pěkné prostředí. Je ostudou, že se tomu dřív nikdo nevěnoval. Terminál Černý Most denně využívají desítky tisíc lidí, kterým toto prostředí ani trochu nevyhovuje. My z něj naopak plánujeme udělat výkladní skříň celé oblasti. Cílem koncepční studie je navrhnout nejvhodnější dlouhodobé řešení autobusového terminálu, které v horizontu deseti let nahradí současný stav. Studie nabízí to nejlepší pojetí předprostoru terminálu včetně bezprostředních návazností a návrhu zástavby,“ komentuje studii Zdeněk Hřib, primátor hl. m. Prahy.
Koncepční studie řeší především nedostatky současného stavu (jako je špatně odvodněná mostní konstrukce, degradace materiálů, pokračující znečištění a špatná nástupiště na střechu autobusů) a navrhuje nové řešení, které uživatelům poskytne jednodušší a přehlednější prostor. Cílem přestavby je vytvořit atraktivní místo s náměstími, obchody, stromy a dopravním uzlem, které potěší obyvatele vilové čtvrti, dojíždějící nebo návštěvníky obchodního centra v blízkosti terminálu.
„Černý Most je i přes svou nevzhlednost hojně využívaným dopravním uzlem. I proto jsem rád, že se na něj architekti podívali čerstvýma očima, pojali nové řešení velmi zeširoka a navrhují dotvořit tento neatraktivní kus města v moderní veřejný prostor. V okolí terminálu tak snad brzy vznikne příjemné a pohodlné místo pro cestující i místní obyvatele,“ říká řekl Petr Hlaváček, náměstek primátora pro územní rozvoj a územní plán.
Studie vedla jednání s dotčenými subjekty jako je Praha 14, ROPID, dopravní podnik hl. m. Prahy, Policie ČR a odbor dopravy Magistrátu hl. m. Prahy také obdržely souhlas od zastupitelstva Prahy14. Nově bude doplněno dopravní posouzení proveditelnosti a dopadu navrhovaných úprav na ulici Chlumecká a Ocelkova.
„Studie řeší neutěšený stav terminálu, který nefungoval od jeho vzniku v roce 1998. Nejenže se tím zpřehlední a zkultivuje prostor pro cestující, ale nově bude provázán s přilehlou čtvrtí, kde žije okolo 15 000 Pražanů, a ti tak získají i nové náměstíčko. Výhodu to má i pro autobusy, které nově projedou terminálem rychleji a plynuleji,“ říká Adam Scheinherr, náměstek pro dopravu a doplňuje: „Celková rekonstrukce by měla být zahájena v horizontu 10 let. Do té doby bude postupně probíhat realizace rychlých opatření, které mají za cíl přinést alespoň provizorní kultivaci terminálu. Již nyní se například započalo s postupnou záchranou mostní konstrukce, která prodlouží její životnost o deset až patnáct let, či doplněním nového informačního systému na autobusových zastávkách.“
Celá studie vznikala ve spolupráci s obyvateli Prahy a cestujícími, kteří denně terminál využívají. „Koncepční studie terminálu na Černém Mostě byla představena a prokonzultována s veřejností přímo v lokalitě. Lidé se mohli autorů doptat na konkrétní změny a zároveň podat připomínky, které byly do finálního návrhu zapracovány,“ dodává Ondřej Boháč, ředitel IPR.
Zdroj: Praha.eu
Foto: Aktron / Wikimedia Commons / Volné dílo
Obsah byl převzat z již zaniklého webu Praha.Center, který se věnoval aktualitám Prahy a Štředočeského kraje.